Google+

10 000 годин

«Arbeit macht frei» mso-ansi-language:UK">

Слоган

На початку 90-их років ХХ-го сторіччя шведський психолог Андерс Еріксон та його німецькі колеги Ральф Крампе і Клеменс Теш-Ремер проводили дослідження в Академії музики у Берліні. Вони розділили студентів скрипалів на три групи: перша – зірки, потенційні солісти світового рівня; друга – просто «перспективні»; третя – студенти, чий рівень максимум вчитель музики у середній школі. UK">

Усіх учасників запитали: «Скільки годин ви практикувалися з того моменту, коли вперше взяли в руки скрипку, й до сьогоднішнього дня?». UK">

Виявилося, що з 5-ти до 20-ти років у кращих студентів загальна сума годин становила 10 000, тобто вони працювали більше, аніж їхні менше перспективні колеги. UK">

Окрім скрипалів Еріксон та його колеги порівнювали професійних піаністів і також серед них вивели «Правило 10 000 годин»[1]. UK">

Відтак висновок простий і зрозумілий: UK">

Аби стати видатним професіоналом, зіркою у своїй галузі,

слід накопичити «досвід роботи за спеціальністю» більш ніж 10 000 годин[2]

Arbeit macht frei[3]. mso-ansi-language:UK">

Повторю ще раз. Навіть попри те, що у часи Другої Світової Війни від цього гасла холонула кров у жилах в’язнів німецьких концтаборів. mso-ansi-language:UK">

Хоча, відверто кажучи, наявність саме цього салогану буде доречним на воротах багатьох компаній в Україні та у світі, саме з іронічним підтекстом, наданим йому фашистами, бо він ідеально би висвітлював сутність цих організацій у стосунку до свої працівників. mso-ansi-language:UK">

Ви знаєте, чому раби на галерах швидко помирали? mso-ansi-language:UK">

Від неправильної експлуатації. mso-ansi-language:UK">

Не будемо показувати пальцями, бо… mso-ansi-language:UK">

Як я можу ганити те, що природним чином відповідає історичному процесу[4]? mso-ansi-language:UK">

Так от, такий стан речей – інтенсивна експлуатація – відповідає історичному процесу певних комерційних структур. І, врешті, мені байдуже, я лишень констатую факт, описую суб’єктивну реальність довкола себе. Додам також, що таке ставлення стосується кожної з тем, що представлена на сторінках цієї книги. mso-ansi-language:UK">

Але ж я про «Правило 10 000 годин». mso-ansi-language:UK">

Ну тут все зрозуміло, що слід робити: mso-ansi-language:UK">

«Пиляйте, Шуро, пиляйте, вони золоті[5]». mso-ansi-language:UK">

Чи, якщо вам більше до вподоби українська класика: mso-ansi-language:UK">

«Лупайте сю скалу[6]». mso-ansi-language:UK">

А отой ліричний відступ про працю, що робить вільною, окреслює нам простір, де ми ставатимемо профі протягом 10 000 годин. mso-ansi-language:UK">

Власне жорсткі умови праці мають навіть плюси, позаяк на роботу можна поглянути як на: mso-ansi-language:UK">

  1. Тренінг роботи в екстремальних умовах;
  2. Вироблення психологічної стійкості до стресу;
  3. Здобуття сили, міцності, впевненості.
  4. [7]

Іншими словами, військовий хірург, що оперував у гарячих точках, більш досвідчений та вправний, аніж його колега з цивільного шпиталю. mso-ansi-language:UK">

Однак не передайте куті меду, бо голова таки болітиме: агресивне середовище здатне вбити талант і відбити бажання розвиватися у своїй професії. mso-ansi-language:UK">

Важливо також знати, що агресивне середовище праці у людей з лабільною психікою і зі слабким розумом спотворює уявлення про себе як професіонала. mso-ansi-language:UK">

Ну наприклад, ви гарно малюєте картини, просто шедеври створюєте. Про це усі знають і вас за це поважають, бо не за один день ви напрацювали свою репутацію. mso-ansi-language:UK">

І от вам роблять замовлення, там якийсь натюрморт намалювати, але запрошують на свою територію. Ви починаєте працювати, однак виявляється, що умови на тій території далекі від ідеальних – вас постійно відволікають: смикають за руку; просять по ходу намалювати ще щось, але швидко; десь зникають фарби; з’являються перебої з освітленням; потім виявляється, що предметів для натюрморту взагалі нема й треба собі їх уявити; на половині роботи виявляється, що потрібен не натюрморт, а пейзаж і часу обмаль… mso-ansi-language:UK">

І врешті, ви таки завершили ту роботу. А замовник, знаючи, що ви талановитий художник, очікуючи від вас шедевру, дивиться на картину і цілком обґрунтовано запитує: mso-ansi-language:UK">

– Вам не соромно за свою роботу? mso-ansi-language:UK">

Після такої оцінки свого таланту можна й почати сумніватися у своїх можливостях. mso-ansi-language:UK">

То ж поміркуйте добре, де напрацьовувати оті 10 000 годин свого професіоналізму. mso-ansi-language:UK">

Короткий підсумок. Назвемо його додаткові умови до основного правила, що впливають на якість результату під час дотримання того правила. Бо виконання самого правила теж має свої нюанси. Наприклад, дотримання заклику «сім раз відмір, один раз відріж» з кривим метром і косим оком навряд чи забезпечить очікувану якість. mso-ansi-language:UK">

Правило наше відповідає на питання скільки? mso-ansi-language:UK">

10 000 годин. mso-ansi-language:UK">

Щойно ми розглянули одну додаткову умову, на яку слід зважати: «де здобувати оті 10 000 годин?». mso-ansi-language:UK">

Тепер природно виникає інше питання: «як здобувати оті 10 000 годин?». Адже за цей час можливо здобути й хибний алгоритм дій чи інші неефективні навички. mso-ansi-language:UK">

Як це в нас зазвичай буває? mso-ansi-language:UK">

Приходять школярі в університет, а їм кажуть: mso-ansi-language:UK">

– Забудьте усе, чого вас вчили у школі. mso-ansi-language:UK">

Приходять випускники університету на роботу, а їм кажуть: mso-ansi-language:UK">

– Забудьте про все, чого вас вчили в універі. mso-ansi-language:UK">

Бінго! mso-ansi-language:UK">

Добре, що у школі та в університеті окрім офіційної освіти відбувається й здобутт

я просто життєвого досвіду: «Секс. Наркотики. Рок-н-рол». Хоч якась користь. mso-ansi-language:UK">

Щодо «як?» зазвичай процес виглядає так: або я сам вчуся, або йду до Майстра, Вчителя, Наставника. mso-ansi-language:UK">

Для самоосвіти потрібна гарна чуйка, здоровий глузд, почуття гумору, наполегливість, любов до предмету дослідження, самодисципліна. mso-ansi-language:UK">

Свого часу моїм другим університетом стало створення практичного посібника «Реклама. Конспекти копірайтера». mso-ansi-language:UK">

Чи думав Трухімович, тільки-но прочинаючи працювати копірайтером, про створення посібника? Аж ніяк, він просто збирав інформацію для себе, шукав усе потрібне для практичної роботи, словом, формував власний концептуальний кейс методологічних знань – основні принципи реклами. mso-ansi-language:UK">

Просто згодом, коли усі відомості було зібрано, творчо опрацьовано і, навіть для зручності зведено в одну ментальну карту, стало зрозуміло, що це напрацювання цікаве та потрібне іншим. З огляду на це практичний посібник вийшов друком й користується заслуженою популярністю. mso-ansi-language:UK">

Наводжу власний приклад, аби ще раз показати, що розвиток, творення чогось йде без напрягу, якщо це «моє». mso-ansi-language:UK">

І так воно, врешті, має бути: легко, цікаво, приємно. mso-ansi-language:UK">

Про Майстрів, Вчителів, Наставників. Ну, вони різні, шукайте свого, якщо маєте на це бажання. Просто буває так, що людина професіонал, вміє робити файно те, що вона робить, а от викладач з неї ніякий. mso-ansi-language:UK">

На завершення цього розділу додам, що вважаю доцільним поглянути на навчання і розвиток копірайтера (чи врешті представника іншої професії) з погляду на два аспекти: mso-ansi-language:UK">

  1. Психологічний.
  2. Методологічний.

Гармонійне й досконале їх поєднання звучить так: mso-ansi-language:UK">

І людина мудра, і професіонал добрий UK">

Плануючи навчально-освітні заходи на період 10 000 годин, копірайтеру слід звернути увагу на: mso-ansi-language:UK">

Психологічні аспекти творчості – інакше кажучи – це формування самодостатності, здобуття внутрішньої свободи, освоєння креативності, як стилю життя. mso-ansi-language:UK">

До цих аспектів також варто додати: mso-ansi-language:UK">

  1. Талант до письменництва.
  2. Вищий середнього рівень самодостатності (мінімум).
  3. Добре розвинута інтуїція.
  4. Вміння слухати і чути, дивитися і бачити та відчувати потреби замовника і його цільової аудиторії.
  5. Високий рівень насиченості власного інформаційного простору.
  6. Інстальовану у свідомості програму спрямовану на самовдосконалення.

Методологічні аспекти творчості – освоєння знань, інструментів, методик, навичок, що відповідають на питання «Чому?» і «Як?» у стосунку до професії й будуть корисними для щоденної праці. mso-ansi-language:UK">

  1. Знання методики чи методології[8]:
    1. Знання техніки:
      • Креативні методики для генерації нових ідей;
      • Креативні методики щодо створення рекламних повідомлень.
      • При необхідності особливості сприйняття тексту для різних носіїв реклами в залежності від специфікації самого копірайтера (аудіо, відео, текст, текст електронний, контекстна реклама).
      • Деякі правила, щодо використання слів.

      Звісно, на повноту списку аж ніяк не претендую. Відчуваєте, що його слід змінити чи доповнити? mso-ansi-language:UK">

      Дуже прошу. mso-ansi-language:UK">

      У своєму зошиті. mso-ansi-language:UK">

      Практична вправа № 6 mso-ansi-language:UK">

      Знову пишемо у своєму зошиті. UK">

      Спочатку варто скласти список того, що вам у собі варто вдосконалити, зважаючи на отриману інформацію у цьому розділі, і враховуючи наскільки активним письменником ви хочете стати. Інакше кажучи, якщо мрієте про копірайтинг, то мусите глибше вникнути в основні принципи реклами, якщо плануєте писати просто для себе, то достатньо загальних відомостей. UK">

      Також рекомендуємо вам освоїти навички по побудові ментальних карт[9]. Можете зробити це самотужки, або можете відвідати відповідні курси. UK">

      Метальна карта дуже помічний інструмент, позаяк дає змогу як мінімум чітко розкласти / сегментувати / каталогізувати усю наявну інформацію про предмет того, над чим працюєте. Кожну свою роботу в рекламі ми починаємо зі створення ментальної карти. UK">

      Ще одна вправа для писання. Візьміть якусь тему, можете витягнути навмання якесь прислів’я чи новину. Протягом 30-60 хвилин напишіть на цю тему невеличку статтю. Наступного дня напишіть на цю тему ще одну статтю, але щоб ця стаття відрізнялася від попередньої. І так сім днів поспіль, чи довше, якщо вам цікаво. І в результаті ви маєте отримати 7 різних статей на одну тему. UK">

      Як довго це робити? Поки ви протягом семи днів з превеликим задоволення легко пишете сім різних статей на одну і ту ж тему. UK">

      Пишемо. UK">




      [1] Докладно «Правило 10 000 годин» та його зв'язок з успішністю в бізнесі описано у книзі Малкольма Гладуэла «Генії та аутсайдери».

      [2] Цікаво, скільки треба годин, щоб стати, скажімо, хронічним алкоголіком? Так само 10 000? Чи менше? Як казав Карлос Кастанеда: «Ми самі робимо себе щасливим чи нещасним. Об’єм роботи однаковий».

      [3] Arbeit macht frei (нім.) – праця робить вільним. Заголовок роману німецького письменника-націоналіста Лоренца Діфенбаха, що побачив світ у Відні в 1872 році. З часом фраза стала популярною у колах нацистів. Згодом цей вислів у якості гасла розміщався на вході багатьох нацистських концтаборів.

      [4] Почув в одному з інтерв’ю Березовського.

      [5] Ільф та Петров «Золоте теля».

      [6] Іван Франко.

      [7] Ще щось напевно, адже оптимізм невичерпний у своєму позитиві. Через це оптимісти на цвинтарі замість хрестів бачать плюси.

      [8] Основні принципи реклами, фази творчого процесу, структура рекламного повідомлення і прийоми його створення – все це представлено у практичному посібнику «Реклама. Конспекти копірайтера».

      [9] Тоні Бьюзен


      zp8497586rq

      Comments are closed.