Не здивую вас твредженням, що шопінг узалежнює людей, як і будь-який інший наркотик. Американців, наприклад після покупок, штирить в середньому протягом 216-ти хвилин. Цікаво, що покупка продуктів так не вставляє, а от придбання одягу, техніки, комп’ютерів викликає справжній кайф.
Також людям подобаються знижки та вигідні пропозиції, щоб подешевше. Дехто, навіть, відчуває себе справжнім мисливцем за знижками і пишається своїми трофеями — вигідно придбаними товарами.
А ще ви, напевно, знаєте, що знижки чи низькі ціни підсилюють емоційні придбання — купуємо те, що не дуже конче й потрібно лише тому, що коштує привабливо. Ну як пропустити такий шанс розповісти всенькому світу, якийти крутий, що купив дешевше за інших.
Оці три твердження хороше інтро до розповіді про чорну п'ятницю — явище, яке є апогеєм людського споживацтва.
- Фальшиві знижки. Схема проста. Піднімаємо ціну напередодні, віднімаємо 70% і продаємо буцім дешевше. Дехто й не париться піднімати ціни, просто пише на папірчику більшу ціну, перекреслює і вуаля, маємо знижку. Тому вирішуйте заздалегідь, що хочете придбати, спостерігайте за цінами і не лінуйтеся порівняти з вартістю такого ж товару в інших магазинах.
- Неіснуючі товари. От ви шукаєте електрочайник, знайшли за декілька сотень з гарною знижкою і вже радісно передчуваєте вдалу покупку. Проте продавець вас розчаровує: “Даруйте, але от щойно останній такий чайник продали. Купіть ось інакший троха дорожчий”. І ви такі, бляха, а що робить, купуєте. Потім виходите і дивитеся, а в іншому магазині такий же чайник, але дешевший. Бляха. І відмовитися складно, бо ви вже налаштувалися на покупку, вже деякі дії зробили і хочете завершити процес. Краще скажіть собі “стоп” і почніть все з початку. Подумайте, чи нова пропозиція вам потрібна, і перевірте, за якою ціною її продають інші.
- Неліквідні товари. Трапляється, що знижки ставлять на те, що погано продається, не відповідає сезону (літні шорти і футболки, наприклад) є застарілим, чий термін придатності скоро спливає, або має якийсь дефект. В такій ситуації треба більше дізнатися про товар і перевірити чи з ним усе гаразд.
- Зайві покупки. Купуєш одну куртку за звиклою ціною, але якщо дві, то друга на 50% дешевше. Вам справді потрібні дві куртки? Якщо ні, то не купуйте.
- “Сірі товари”. Те, що потрапило в Україну напівлегальним способом, відтак видатків на логістику було менше, справді можна продати дешевше. Але ж навряд чи ви будете задоволені такою покупкою.
- Визначте, що ви хочете придбати. Намір купити що не будь, що буде дешево коштувати — така собі стратегія, ризикуєте придбати щось непотрібне. Ну, так дофаміну під час покупки прибуде, але ж ейфорія мине, а мотлох у хаті залишиться.
- Визначте свій кошторис. Скільки ви готові виділити на цю покупку, яка ціна є для вас приваблива.
- Моніторте ціну. Подивіться, скільки коштує омріяний вами товар до “Чорної п’ятниці”. Зробіть нотатку і потім порівнюйте. Загляньте в декілька магазинів.
- Подумайте про компроміси. Можливо вам цілком нормально придбати стіл з невеличкою подряпиною, але зі суттєвою знижкою.
- Читайте написане дрібним шрифтом, вивчайте характеристики товару і уточнюйте чи все з ним гаразд, чи його параметри вам підходять. Продавець не буде брехати, коли ви його запитаєте, але мовчатиме, якщо його ніхто не запитує про деталі.
- Перевіряйте знижку. На ціннику може стояти знижка 50%, але ціна буде знижена тільки на 25%.
- Не купуйте те, що вам не потрібно і не погоджуйтеся на майже таке саме, але трохи дорожче.
- Зберігайте чеки і уточніть щодо політики повернення. Ви маєте право повернути придбаний товар протягом 14 днів за наявності чека. Але які умови повернення у конкретного магазину краще перепитати.