Блог

Що допомагає бути творчою людиною

Корисне
У першому епізоді подкасту “Трохи Мович” “У ванні з Архімедом” ви дізналися про фази творчого процесу, тобто про усі логічній й послідовні кроки, які слід зробити, щоб віднайти нову ідею.

А в цьому епізоді поговоримо про те, що ж може зробити нас більш креативними людьми. Поділюся деякими своїми думками і спостереженнями.
Слухати/дивитися епізод подкасту:

Що таке творчість?

Як ви визначаєте для себе, що таке креативність і креативне, себто творче мислення? Тут слід буди обачним, бо творчість чітко асоціюється з художниками, письменниками, співаками і так далі. І звідси виростає міф, що якщо я не митець, то я не творча не креативна особистість. То трохи збиває з пантелику.

Тобто у нас немає двох різних слів щодо творчості, що стосується, скажімо реклами, бренд-стратегії і творчості у мистецтві. Хоча в принципі є, бо свого часу, щоб не плутатися між творчістю в бізнесі і творчістю в мистецтві Едвард де Боно запропонував такий термін як “латеральне”, або ж “нестандартне мислення”. Але у нас це словосполучення не дуже застосовується, ми говоримо “креативність”, коли маємо на увазі і мистецтво, і бізнес. Тому наголошу вам на різниці.
Творчість як така — це мої власні враження про рандомні об’єкти довколишнього світу. Побачив гарний захід сонця і написав про нього вірш. Натомість творчість в рекламі це також враження, але вони окреслені конкретним об’єктом від замовника — наприклад автівка, і ми оперуємо не власними враженнями, а враженнями цільової аудиторії – тих людей, які є потенційними покупцями цієї автівки. Плюс додайте до цього наявні дедлайни, коли ідею треба видати до певної дати і необхідність враховувати дослідження ринку та цільової аудиторії.
Отже, щоб бути креативним в рекламі, в бізнесі, вам не обов’язково треба бути письменником, художником чи митцем. Це різні види творчості. Хоча, звісно хист до письма чи до малювання додасть вам переваг у творчій роботі.

Якщо підсумувати мою думку, то креативність – це природний стан людини, коли вона робить те, що їй в кайф. Бо коли ви робите, те, до чого лежить ваша душа, ви маєте азарт і бажання вдосконалювати, змінювати, оновлювати. Ви аналізуєте, міркуєте над своєю діяльність і, врешті, знаходите та впроваджуєет нові оригінальні ідеї.

Процитую з однієї реклами:
“Я роблю те, що в мені горить. І це запалює. Я роблю те, що хочу. І всі хочуть те, що я роблю. Я роблю те, що вмію. Це легко як дихати. Я роблю те, що хвилює. І мене не хвилює. Я не маю вільного часу – я вільний повсякчас”.
От напириклад:
Є зала довжиною десь 100 метрів. Має вона підвісну стелю. І в проміжку між стелею і підвісною стелею треба покласти кабель для інтернету, бо тягнути по підлозі не естетично. Що робити? Ну треба 3-4 працівника, знімаєш одну плитку підвісної стелі, закидаєш кабель, ставиш на місце, знімаєш наступну і так далі. Уявили, так? Марудно і довго. Креатавне рішення: Зняти плитку на початку і наприкінці. Взяти таксу, прив’язати до неї кабель і пустити її з одного кінця в інший. Справляються 2 працівники? Один запускав собаку під стелю, а другий з ліхтариком у руках гукав собаку з іншої сторони.
От ще наприклад:
Одна юридична фірма розміщала свої оголошення про надання послуг із видачі ліцензій на автоперевезення у рубриці “Послуги з автоперевезення”.

На перший погляд не логічно, адже цю рубрику переглядають ті кому потрібні автомобілі для перевезення, а не власники, які ці перевезення здійснюють.

Але якщо добряче подумати, то стане зрозуміло, що власники все ж переглядають цю рубрику, втім з іншою метою — вони перевіряють чи їхнє оголошення про надання послуг розміщено. От ви й знайшли свою цільову аудиторію.

Страхи блокують прояви нашої творчості

Причому то такі часом не дуже усвідомлені страхи. Такі як страх осоромитися, страх, що з нас будуть сміятися, страх, що ідею не приймуть, страх чистого аркушу. А ще ж є синдром самозванця.

Ну, я скажу так. В певних ситуаціях боятися, переживати, сумніватися природно, бо ми не знаємо, що нас чекає попереду, ми ще навіть бриф не бачили. Тому складно щось конкретно ствверджувати, яким буде результат і чи буде він взагалі. А тут від нас чекають гарантій. Ви придумаєте нам гарне ім’я? Розробите нам бренд-стратегію?

В таких ситуаціях рішення одне – брати замовлення, вникати в проєкт і працювати. Зазвичай попускає

Інша справа, коли ваші страхи не дають вам можливості зрушити з місця. Тут вже краще звернутися до відповідних фахівців і пропрацювати свої страхи. Хоча, інколи просте усвідомлення призводить до зникнення страху.

А ще страхи приводять нас до кращої версії самого себе. То був страх говорити перед людьми – пішов/пішла до курси ораторської майстерності і став/стала видатним спікером. Ось так десь воно працює.

Для генерації ідей мозок не потрібний

Бо що таке наш мозок? Це те, що вже було і стало досвідом, тобто шаблони, стереотипи, схеми, алгоритми. А нам же ж потрібно придумати щось нове — за межами шаблонів, стереотипів, схем, алгоритмів. Звичайно, ми завжди можемо перемішати щось вже існуюче, і отримати нову комбінацію.

Але що допомагає виходити за рамки?

Уява і фантазія та вміння йти далі, аніж за дві-три асоціації з приводу певної теми. Я не відкидаю важливість бекґраунду: знань, освіти, складу характеру, словникового запасу, інтелігентності, врешті. Але коли ми будемо думати, то навряд чи придумаємо щось нове, слід уявляти, мріяти, фантазувати.

І щоб вийти за межі наявної норми й існують креативні методики. Такі як мозковий штурм, метод фокальних об’єктів, випадковий вхід тощо. Використовуйте їх і вони допоможуть знаходити проривні ідеї.

Також читайте і бажано паперову книгу. Бо ніщо так не розвиває уяву, як читання. Плюс ви поповнюєте свій словниковий запас.

Не варто боятися помилок і факапів.

Четверте. Десь накосячили — не поспішайте посипати голову попелом і картати себе. Може з того вдасться зробити щось креативне.

От наприклад:
Офіс IKEA в Сингапурі дав запит у Швецію на виготовлення декількох тисячх полотняних сумок з принтом на них: лого, плюс сайт.

IKEA у Швеції подумала собі, що веб-сайти будуть такими ж, як і в Таїланді (IKEA.co.th). Але мало бути IKEA.com.sg Ось так з’явилися тисячі сумок, надрукованих з пропущеною літерою "m".

За логікою їх би треба було викинути. Вірніше утилізувати, що також коштує грошей. А потім надрукувати ще раз, тепер без помилки. Уявіть скільки це все коштує.

Значно дешевше вчинити креативно. IKEA обізвала це все лімітованим випуском, визнала свою помилку і знизила на сумки ціну. В місці продажу над сумками був напис “Limited unique alamak” (Alamak у перекладі зі сінгапурської англійської буквально означає “О, ні!”).

Таким чином помилка як така зникла.
В штаті Юта є гірськолижний курорт під назвою “Snowbird”. I от приїздить на цей курорт якийсь Грег з Лос-Анджелесу, спускаєтья з гори і пише негативний відгук на одну зірочку із загальним меседжем “Занадто просунутий”, “Too advanced”.

Курорт зробив з цього рекламу: з’явилися постери з цим відгуком. Ну бо не всі, як Грег. Хтось шукає складних, екстремальних спусків. І для них це буде спуск на п’ять зірочок.
На цьому деякі мої думки закінчуються. Будуть нові на тему креативності — запишу ще один епізод.

Сподіваюся, у ваших головах посвітліло.

Якщо хочете зробити добру справу — підтримайте подкаст "Трохи Мович".