Блог

У чому різниця між рекламою та PR?

Корисне
От в чому різниця між рекламою та PR? Отак щоб в два речення пояснити, коли раптом підійде до вас ваша дитина і запитає. Ви, звичайно можете сказати, що PR — це пабілк рілейшинз, зв’язки з громадськістю. І цього, можливо, для тої гіпотетичної дитини буде навіть достатньо. На наступних сім днів.

Але в інших ситуаціях така відповідь не пройде. Треба знати в чому різниця між рекламою та PR щоб відповідати за свої слова, бо люди от пропонують попіаритися, а по факту реклама виходить, або реклама і PR. Словом якось то треба розрізняти.
Слухайте також аудіоверсію цієї статті:
І тому кажу я вам, що реклама — пропонує стати покупцем, а PR— пропонує приєднатися до успіху. А пропаганда — пропонує змінити цінності. Наприклад пропагування української мови, здорового способу життя, читання тощо.

Але давайте до про PR.

Уявіть собі ситуацію.
От якось Микола приходить на пари і каже:

— Народ, в мене днюха. Я вас усіх запрошую на святкування свого дня народження. Мої батьки поїхали геть і залишили мені цілу дачу, де будемо відзначати мій день народження. Приходьте, там нас буде гарно поїсти, гарно поспівати, буде діджей, один з найвідоміших у нашому місці. І я організую доїзд і все буде дуже круто

Що це було? Вочевидь, це була реклама

Микола пропонував і, по суті, продавав свій день народження. Він продавав оцю подію, ну, звісно, квитки він не продавав як такі. Але коли ми запрошуємо людей на якусь подію, ми ще й продаємо квитки.

Отже, це чиста реклама.

І от хтось з тих людей, які чули це запрошення, чули цю рекламу, подумали: “Ну окей, однаково нема що робити на вихідні, поїду до Миколи на день народження”.

Хтось подумав: “Та до дідька, того Миколи не знаю, що це за чувак. Він з'явився всього там декілька місяців тому, чи варто гаяти на нього час?”

І от вже в понеділок чи там у вівторок, коли вони після того дня народження повернулися до навчання, а Миколи ще нема на парах, але люди, які прийшли, починають обговорювати цю подію.

І вони кажуть:

— Народ, а яка була у Миколи днюха, а було так дуже смачно, а приїжджав цей діджей справді, цей найвідоміший діджей в нашому місті, а яка там дача, а який там басейн, все було дуже-дуже круто”

І от в цей момент, коли вони обговорюють цей день народження, репутація Миколи зростає. Якщо можна так говорити, що репутація зростає, ну, скоріше, напевно, зміцнюється його репутація.

Тобто люди починають поважати Миколу більше і більше.

Коли ж Микола приходить на пари, всі хочуть з ним привітатися, дівчата хочуть з ним зустрічатися. І якщо він попросить, позичте мені 100 гривень до наступного тижня, йому з радістю дадуть навіть 200.
І так само все працює в цьому медійному світі.

Ми маємо якусь подію, якщо ми на цю подію запрошуємо людей — це буде реклама. А коли вже про цю подію починають говорити в засобах масової інформації в той чи інший спосіб, це вже є управління цією репутацією.

Ще вам нагадаю, що в одному з епізодів подкасту "Трохи Мович" ми говорили, що реклама – це управління цільовою аудиторією. А ось PR радше управляє нашою репутацією.
А що ж таке репутація і чим вона відрізняється від іміджу.

Імідж – образ, який ми створюємо, як ми хочемо виглядати. І ми діємо згідно цього образу. А от репутація — це оцінка цього образу.

Можна умовно розділити два різновиди репутації, та яка стосується безпосередньо надання послуг чи продажу товарів і та, яка пов’язана із соціальною відповідальністю, бо кожний бізнес тісно пов’язаний із суспільством, в якому існує. І навіть, якщо в Україні війна багато бізнесів в США та у світі відреагували на заклик Stand with Ukraine і допомагають нашій країні перемагати ворога.

Тому думайте про свою соціальну відповідальність — це необхідний елемент. Є дуже багато крутих ініціатив, де бренди піднімають певні соціальні питання, пропонують рішення для них і тим самим зміцнюють свою репутацію.
До теми: слухайте епізод "Робити добрі справи вигідно", про соціальну відповідальність бізнесу.
Найближче де реклама і PR разом — то іміджева реклама, бо об’єктом реклами є наші цінності, чи наш образ, наш стиль життя і ми не стільки закликаємо придбати наш товар чи скористатися послуго, як шукає емоційний зв’язок з людьми.

Ще декілька роз’яснень про PR.

  • PR – це ініціація яскравих, цікавих подій, котрі стають приводом для інформаційних повідомлень у ЗМІ.

Це от про Миколу та його день народження, пригадуєте? Ще приклад, коли продукт компанії встановлює якийсь рекорд – одна столова ложка нашого засобу помила сто-п’ятсот тарілок. Або от “Kormotech” регулярно проводить “Візьми собаку на роботу”. Чудовий інфопривід.

  • PR – це кероване насичення медіа-простору інформацією, котра створює сприятливу атмосферу для просування товару чи послуги.

Образно кажучи – реклама двигун торгівлі, а PR – зелене світло світлофора. Світлофором ми не керуємо, але як нас бачать, то одразу дають зелене світло, бо нас поважають.

  • PR – це наявність влучних, доречних, потрібних відповідей на коментарі, зауваження, запитання журналістів, клієнтів, інших представників ринку.

Відповідайте на коментарі та запити, спілкуйтеся з людьми. А в ситуаціях, коли вам пише, назвемо їх так стійка опозиція з якимись упередженими претензіями, то ваша мета не зробити їх своїми прихильниками, а показати іншим, можливо, не рішучим свої аргументи.

  • PR – це природний привід нагадати про себе (від традиційних святкових листівок до запрошень на власні корпоративні заходи).

І тут пальму першості тримає Різдво. Бренди викатують різдвяні ролики, аби показати свої цінності і знайти відгук у серцях своєї аудиторії.

Щодо інших питань завжди є дискусія, вітати людей, скажімо, з Днем Незалежності, чи ні. Відповідь вітати, але не робіть банальних невиразних поздоровлень. Придумайте щось оригінальне і буде вам PR.