Цю статтю можна вважати зібранням референсів, щоб зорієнтуватися на етапі постановки технічного завдання для розробки бренд-буку в частині логотипів. Або щоб просто знайти натхнення для роботи.
Перекладено за першоджерелом.
Примітка: під логотипом автор розуміє саме текстову частину фірмового блоку, а під знаком — фірмовий знак.
Для швидкої навігації:
/ Шрифтові логотипи / Каліграфія / Лого, плюс мінімум графіки / Логознак / Лого плюс плашка / Знак плюс лого / Знак домінує / Композитний логотип / Продуктові логотипи / Автомобільні логотипи / Схема /
/ Шрифтові логотипи / Каліграфія / Лого, плюс мінімум графіки / Логознак / Лого плюс плашка / Знак плюс лого / Знак домінує / Композитний логотип / Продуктові логотипи / Автомобільні логотипи / Схема /
Шрифтові логотипи
Найчастіше новий шрифтовий логотип сприймаєтья замовнико наче "просто напис". Причому з відомими логотипами такої проблеми немає — до них всі звикли, вони впізнавані, їх всі люблять. Втім, якщо шрифтом Lenovo набрати, наприклад "Манікюрний сало Фея", питання таки виникнуть.
Тим не менше шрифтові логотипи чудово працюють, шрифтом можливо добре передати характер і цінності компанії. Мінімалістичний шрифтовий логотип чудово взаємодіє з іншими елементами фірмового стилю, не конфліктуючи з ними і не перебираючи на себе забагато уваги.
Тим не менше шрифтові логотипи чудово працюють, шрифтом можливо добре передати характер і цінності компанії. Мінімалістичний шрифтовий логотип чудово взаємодіє з іншими елементами фірмового стилю, не конфліктуючи з ними і не перебираючи на себе забагато уваги.
Ані Canon, ані Netflix не мають окремого фірмового знаку, проте бренд від цього не страждає, бо він їм і не потрібен. Логотипи чудово впізнаються і без нього. Попри те, що на цьому слайді усі логотипи червоні, в реальному житті плутанити немає: Canon не конкурує з Nasa, а Esprit з Lenovo — кожний працює на своєму ринку.
Це ж стосується і цієї підбірки. Ми звикли до таких написів і запитань вони не викликають. Логотипи можуть бути схожими, як Nokia й Casio, можуть бути різними, як дуже спокійний Panasonic і суперакцідентний Ecco, але конструктивно все це шрифтовий логотип, чи "просто якийсь напис".
Тут шрифтові логотипи набрані антиком (шрифти із засічками). Ще більше прикладів: від впевненого і спокійного Sony, до середньовічного і майже нечитабельного The New York Times.
В цих варіантах вводимо невеличе ускладнення — додаєому у написі різні кольори. Таке рішення дозволяє сильніше диференціюватися від конкурентів, але й з'являється певна грайливість, особливо помітна у Google и Ebay.
Каліграфія
Врешті, це той самий шрифтовий логотип, але їх винесено в окрему категорію, адже каліграфія дозволяє ще більше розкрити характер бренду, вона більш емоційна та більш виразна.
Порівняйте середньовічний Carlsberg, який повідомляє нам про древні традиції та строге дотримання рецепту, і Cadbury, який вочевидь писали молочним шоколадом на кисельних берегах. Або ж Ray-Ban — свобода та відсутність умовностей. Esquire — ти не такий, як усі, чуваче.
Групи логотипів підібрано по кольору, щоб вони не відволікали нас від форми, проте порівняйте Virgin и Ray-Ban — дуже схожий характер і, ймовірно, схожі цінності.
Johnson & Johnson — очевидно ж, що його виписував добрий сімейний лікар, акуратний, пунктуальний, з багатим життєвим досвідом..
Johnson & Johnson — очевидно ж, що його виписував добрий сімейний лікар, акуратний, пунктуальний, з багатим життєвим досвідом..
Лого, плюс мінімум графіки
Тепер складніше — додамо до шрифтового логотипу трохи графіки. Зовсім трошки — так, щоб це не стало фірмовим знаком і щоб не відвертало на себе надто багато уваги.
Що це нам дає? Логотип стає складнішим, що додає йому унікальності. Втім, це не обов'язково робить його більш виразним (надто після каліграфії), але точно більш пізнаваним. Також з'являється можливість троги пограити — "зашити" парасольку в Citibank (захист, надійність) або показати масштаби компанії Amazon (від А до Z).
Логознак
Ще один двоюрідний брат шрифтового логотипу — логотип-знак, або логознак. Його винесено в окрему категорію, оскільки назвати таку конструкцію просто шрифтовим логотипом складно.
Назву, зазвичай це дуже коротка назва, або абревіатура, написана настільки незвично і виразно, що по сутія є знаком.
Назву, зазвичай це дуже коротка назва, або абревіатура, написана настільки незвично і виразно, що по сутія є знаком.
Знаки (логотипи?) CNN та LSO отримали рішення за поспередництвом однієї плавної лінії. РЖД взагалі неможливо прочитати у традиційний спосіб, буква Ж в ньому наполовину Р, наполовину Д. 3M в цьому стосунку дещо вибиваються із загального ряду (це повна назва компанії і він спокійний), але веде він себе радше як знак.
Vaio — риму v-a настільки підсилили, що слова майже перестало читатися, то ж шрифтом логотипом це неможна назвати. HBO був хорошим кандидатом, щоб його відправити у розділі "Лого плюс мінімум графіки", але все ж опинився тут — коло в букві О жодним чином не виділено, та й слово дуже коротке.ь короткое.
Лого плюс плашка
У розділ логознка могли би потрапити також і логотипи представлені нижче. Проте тут мінімальна графіка певного штибу — плашка під текстом. Відтак виділили їх в окрему категорію.
Плашка маоже мати виразну форму, ось як у Levi’s, Maggi чи Camper (в Levi’s вона в деяких випадказ взагалі використовується як знак), а може бути зовсім простою, ось як у Marvel та UCOB, але принцип такий самий.
Плашка також може розкривати характер, до прикладу IKEA і Metro — це про чіткість та простоту, а Pfizer, Samsung та Oral-B — радше про майбутньє. IKEA, щоправда трохи вибивається з цієї групи, адже там все таки дві плашка, втім, гадаю, що це можемо не брати до уваги.
Знак плюс лого
Ось ми й дісталися до того, заради чого все й задумали. У свідомості 99% людей логотип — це щось на зразок: емблема (знак) плюс слово (логотип). Як бачимо — це лишень один з багатьоох варіантів конструкцій, до речі не найсучасніший і далеко не найзручніший.
У такої конструкції є низка переваг: наприклад, знак можна використовувати окремо від лого. З нього виходять чудові аватарки, іконки застосунків, панелі-кронштейни на вивісках тощо.
Проте є і недоліки: уся конструкція в цілому виглядає дуже громіздкою і важкою. Також у нас любять додавати слоган під лого і на виході має зовсім незрозумілу конструкція у стилі 90-их.
Фірмовий блок через згадану громіздкість працює гірше на зменшення, а в цілому композиція виглядає дуже статично.
У такої конструкції є низка переваг: наприклад, знак можна використовувати окремо від лого. З нього виходять чудові аватарки, іконки застосунків, панелі-кронштейни на вивісках тощо.
Проте є і недоліки: уся конструкція в цілому виглядає дуже громіздкою і важкою. Також у нас любять додавати слоган під лого і на виході має зовсім незрозумілу конструкція у стилі 90-их.
Фірмовий блок через згадану громіздкість працює гірше на зменшення, а в цілому композиція виглядає дуже статично.
Зазвичай, це старі бренди з довгою історією: знаки перемальовують, спрощують, але позбуватися їх не поспішають, що, врешті, правильно. Протяго десятирічь люди звикають до цих символів і вони чітко асоціюються з брендом.
Такі фірмові блоки мають два компонування — горизонтальне та вертикальне (Barclays, Columbia, Lacoste), але бувають винятки: Electrolux, HSBC не використовують вертикальну компоновку знак, логотип.
Знак може розміщуватися над логотипом, під ним, праворуч, або ліворуч від нього — обидва елементи використовуються разом і приблизно рівні по значущості.
Знак домінує
Найцікавіше — фірмовий знак як головний елемент фірмового стилую. Текстове написання при цьому може існувати, але як другорядний елемент.
Тут найпоказовішим прикладом є Apple: логотип просто не використовується (можлиов його й немає). Усі назви продуктів (iTunes, iPhone тощо), та й назва компанії, у разі необхідності, просто набирається фірмовим шрифтом. Словом, використовується тільки знак.
Nike має декілька варіантів логотипу, але переважно вони обходяться без нього. Зазвичай він присутній тільки в класичних ретро-лінійках.
bp — формально є конструкцією знак плюс логотип, втім по факту лого настільке дрібне і незначне, що ми одразу розуміємо, хто тут головний.
Pepsi і McDonald's мають логотипи і вони використовуються (у Pepsi навіть доволі виразний), та основним все ж таки є знак.
Starbucks просто забрав напис із логотипу в 2011-му році й нічого трагічного не трапилося. Напис залишається на вивісках, але важливого значення не несе.
Nike має декілька варіантів логотипу, але переважно вони обходяться без нього. Зазвичай він присутній тільки в класичних ретро-лінійках.
bp — формально є конструкцією знак плюс логотип, втім по факту лого настільке дрібне і незначне, що ми одразу розуміємо, хто тут головний.
Pepsi і McDonald's мають логотипи і вони використовуються (у Pepsi навіть доволі виразний), та основним все ж таки є знак.
Starbucks просто забрав напис із логотипу в 2011-му році й нічого трагічного не трапилося. Напис залишається на вивісках, але важливого значення не несе.
Mastercard продовжує інколи використовувати лого, але у 2016-му році напис винесли під фірмовний знак і радикально зменшими, а в 2018-му й взагалі відмовилися від нього.
Airbnb офіційно не відмовлялися від використання лого, та все ж на всіх основних носіях (а їх завжди два: сайт і застосунок) використовується тільки знак.
Окремо скажемо про Rolling Stones — символ не змінювався з часу заснування групи, а назву завжди пишуть по-різному, отож логотипом це складно назвати.
Airbnb офіційно не відмовлялися від використання лого, та все ж на всіх основних носіях (а їх завжди два: сайт і застосунок) використовується тільки знак.
Окремо скажемо про Rolling Stones — символ не змінювався з часу заснування групи, а назву завжди пишуть по-різному, отож логотипом це складно назвати.
Композитний логотип
У цей бестіарій ми спочатку збирали усе, що не підходило в інші розділи, та згодом збагнув, що між ними є щось спільне. Спробую сформулювати думку. Це нерозривний зв'язок знаку та логотипу: їх неможливо розділити, та й не зрозуміло, де закінчуєтья знак і починається логотип.
До того ж неможливо все пояснити плашкою, як у випадку з Lipton — має значення як плашка, так і кольорова заливка під нею.
До того ж неможливо все пояснити плашкою, як у випадку з Lipton — має значення як плашка, так і кольорова заливка під нею.
Неможливо долучити Bayer до розділу "Лого плюс мінімум графіки» — це подвійне лого і разом з колом вони є символом аптеки або пігулки. Відак — це цілісна конструкція.
Converse має спрощену версію логотипу із зірочкою, однак основна версія таж сама — саме вона використовується на кедах. По суті — це логотип, вписаний в знак.
Є ще два окремих дуже поширених напрямки, яким притаманні чітки характеристики, але вони не повною мірою пасують до представлених у цій статті схем. З огляду на це виносимо їх в окремі блоки.
Converse має спрощену версію логотипу із зірочкою, однак основна версія таж сама — саме вона використовується на кедах. По суті — це логотип, вписаний в знак.
Є ще два окремих дуже поширених напрямки, яким притаманні чітки характеристики, але вони не повною мірою пасують до представлених у цій статті схем. З огляду на це виносимо їх в окремі блоки.
Продуктові логотипи
Формально — це щось наче композитний логотип, або логотип плюс мінімум графіки, але оскільки сфера застоування одна (чи ринок один), то ми виносимо їх в окрему категорію.
Продуктові логотипи у своїй більшості дуже складні: об'ємні бліки й тіні, обводки, плашки, перспективні викривлення та градієнти, дрібні підписи тощо. Сенс зрозумілий — продукти харчування відносять до імпульсних покупок: логотип наче дивиться на тебе з полиці і чекає, що ти його з'їси.
Окрім цього, усі ці логотипи є назвами продуктів. На пачці їхнє зображення доволі велике, то ж вони можуть собі дозволити усі ці графічні надмірності.
Автомобильні логотипи
Й остання категорія — автомобильні логотип. Знову ж таки, із зрозумілих причин їх можна було би додати до категорії "Знак домінує", та позаяк це окремий ринок, ми вирішили зібрати їх в одну окерму категорію.
В цій категорії найменше винятків: це або монохромний металічний шильдик, або емальований. Інколи назва вписується в шильдик, але частіше вона розміщається на багажнику.
Схема
Насамкінець спробували укласти все, що представлено вище в схему. Вишйла ось така, майже замкнена система. В неї дві точки входу: каліграфічний логотип, який починався з підпису майстра ( у випадку Disney у буквальному сенсі), і знак, який пішов від гербів, печаток та релігійних символів.
Рухаючись ліворуч вниз від набірного логотипу, у ньому поступово посилюючись, з'являється графіка, яка врешті стає знаком. Якщо рухатися від шрифтового логотипу в іншу сторону, то він стає знаком-логотипом, а згодом просто знаком і коло стає замкненим.
Ось така вийшла схема-презентація. Якщо у когось є своя класифікаці, або нові великі категорії — будемо раді обговорити.
Ось така вийшла схема-презентація. Якщо у когось є своя класифікаці, або нові великі категорії — будемо раді обговорити.